Celem wychowania plastycznego w przedszkolu jest zapoczątkowanie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju możliwości twórczych dziecka oraz przygotowanie do twórczego działania.
- twórczość plastyczna jest jedną z ważniejszych form działalności dziecka w wieku przedszkolnym dla dziecka jego własna twórczość jest źródłem radości, dobrej zabawy, zaangażowania i podstawowa formą uczenia się, oraz zdobywania wiedzy w otaczającej rzeczywistości
- prowadzenie zajęć plastycznych sprzyja aktywizowaniu myślenia, przyczynia się do rozwoju samodzielności, refleksyjności i pomysłowości
WYCHOWANIE PLASTYCZNE:
pobudza i rozwija umiejętność wypowiadania swojego osobistego stosunku do rzeczywistości za pomocą linii i plamy, barwy i kształtu,
kształci aktywność myślową, pobudza wyobraźnię i wyzwala, inicjatywę twórczą,
kształtuje osobowość oraz wzbogaca przeżycia, rozszerza horyzonty myślowe i rozbudza potrzebę obcowania z dziełami sztuki,
daje zadowolenie i radość płynącą, z wiary we własne siły, możliwości twórcze,
uczy współistnienia w zespole ludzkim.
ZADANIA WYCHOWANIA PLASTYCZNEGO W PRZEDSZKOLU:
1. Rozwijanie swobody w posługiwaniu się linią i plamą, kształtem i barwą na płaszczyźnie i w przestrzeni w różnych technikach plastycznych.
2. Uwrażliwienie dziecka na zjawiska otaczającej rzeczywistości, na światło, barwę, bryłę, linię, fakturę, ruch, przestrzeń.
3. Zapoczątkowanie pierwszych kontaktów z pięknem przyrody i sztuki.
TECHNIKI, FORMY I METODY PRACY
a) przestrzenne ; układanie. zabawy konstrukcyjne, wycinanie, lepienie, majsterkowanie
b) płaskie : rysowanie, malowanie, wydzieranie, stemplowanie, wyszywanie.
CELE STRATEGICZNE
- przedszkole stwarza okazje sprzyjające rozwijaniu dziecięcych talentów i predyspozycji
- zajęcia sprzyjają rozwijaniu ekspresji plastycznej dziecka
- zajęcia kształcą wrażliwość na piękno
CELE SZCZEGÓŁOWE
- wyzwalanie kreatywnej postawy dziecka
- rozwijanie umiejętności plastycznych dziecka
- sprzyjanie wszechstronnego rozwoju dziecka
- kształtowanie umiejętności współdziałanie w grupie
ETAPY DZIAŁANIA PRZEWIDZIANE
NA POSZCZEGÓLNE MIESIĄCE
WRZESIEŃ 2014
1. „Malarski
plener „- malowanie otoczenia przyrodniczego wraz z rodzicami.
Możliwość
organizacji badania ankietowego dla rodziców dot. preferencji,
zakresu zajęć plastycznych w przedszkolu. Wybór poszczególnych z
przedłożonych tematów możliwych do realizacji.
2.
Rysowanie na betonie kolorową kredą na temat „Nasze przedszkole”-
praca zespołowa. Wspólne planowanie, rozmieszczanie, podział
pracy. Zgodne współdziałanie w zespole.
3.
Wesołe minki - wykonywanie z kolorowego papieru, wstążek, szmatek,
wełny prac plastycznych w/g własnego pomysłu. Oglądanie się w
lustrze i wzorowanie się na własnym wyglądzie.
4. Lepienie z plasteliny na temat „Wiejska zagroda” – praca grupowa – wspólne tworzenie podwórka wiejskiego z różnymi zwierzętami domowymi.
4. Lepienie z plasteliny na temat „Wiejska zagroda” – praca grupowa – wspólne tworzenie podwórka wiejskiego z różnymi zwierzętami domowymi.
-
Stemplowanie własnoręcznie wykonanymi stempelkami z ziemniaków na
dużych arkuszach szarego papieru.
-
Malowanie węglem drzewnym na temat dowolny. Operowanie różną
grubością linii. Próby robienia tła, cieni itp.
PAŹDZIERNIK
2014
1.
Malowanie farbami – ozdabianie talerzyków tekturowych w/g własnego
pomysłu, wzorowane na sztuce ludowej oraz oglądanych oryginalnych
talerzykach.
2.
Malowanie farbami na temat „Barwy jesieni”- używanie ciepłych
barw- łączenie kolorów, tworzenie kolorów pochodnych. Nazywanie
tych kolorów
3.
Wydzieranka z kolorowego papieru na temat „Jesienne liście”-
wypełnianie konturów liści małymi kawałkami papieru. Zwracanie
uwagi na estetykę wykonywania prac.
4.
Wykonywanie z tworzywa przyrodniczego różnych postaci: ludzików,
zwierzątek, ptaszków.
-
Kalkowanie za pomocą kalki ołówkowej ulubionych postaci z bajek.
Kolorowanie ich w/g własnego pomysłu.
-
Tulipan, żabka - próby wykonywania z kolorowego papieru sztuką
origami kwiatka lub zwierzątka.
LISTOPAD 2014
1.Lepienie z masy
solnej różnych kształtów. Nazywanie wytworów swojej pracy.
Malowanie po wyschnięciu, wybieranie odpowiedniego koloru farb.
2.Malowanie
patykiem oraz czarnym tuszem na białym tle na temat „Szaruga
jesienna”
3.Wydzieranie z
gazet czarnobiałych na temat „Jesienne drzewa”- inspirowane
słuchaniem wiersza.
4. „Las
jesienią”- prace wykonane dowolną techniką (rysowanie,
malowanie, wydzieranie, łączenie różnych technik)
-
Niebo i obłoki - tworzenie waloru barwy przez dodawanie bieli.
Tworzenie pracy z wykorzystaniem tylko jednej barwy w kilku
odcieniach.
-
Statek, samolot – składanie papieru w/g wzoru. Dokładne
wykonywanie przez dzieci poleceń- instrukcji nauczycielki.
Kolorowanie wykonanych prac w/g własnego pomysłu.
GRUDZIEŃ 2014
1.
Malowanie pastą do zębów na kolorowym tle na temat „Zimowy
krajobraz” – inspirowane słuchaniem piosenki Pt „Zima, zima,
zima”
2.
Lepienie z gliny na temat dowolny, nazywanie wytworów swojej pracy.
3.Wykonywanie
ze słomy, bibułek, papieru kolorowego różnych ozdób choinkowych
wzorowanych na sztuce ludowej.
4.Wykonywanie
w/g własnego pomysłu choinki z kolorowego papieru, bibułki,
ozdabianie jej różnymi ozdobami- praca przestrzenna.
- Tworzenie kompozycji rytmicznych – stemplowanie, doklejanie gotowych elementów, dorysowywanie przez siebie wymyślonych kształtów.
-
Konstruowanie pół przestrzennych i przestrzennych form z papieru
przez zgniatanie, sklejanie, łączenie z materiałem przyrodniczym.
Nazywanie swoich prac.
-
Kolorowe fantazje – wykonywanie prac plastycznych z wykorzystaniem
kredek świecowych, kalki technicznej oraz gorącego żelazka.