Program zajęć

PROGRAM ZAJĘĆ PLASTYCZNYCH

Celem wychowania plastycznego w przedszkolu jest zapoczątkowanie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju możliwości twórczych dziecka oraz przygotowanie do twórczego działania.

- twórczość plastyczna jest jedną z ważniejszych form działalności dziecka w wieku przedszkolnym dla dziecka jego własna twórczość jest źródłem radości, dobrej zabawy, zaangażowania i podstawowa formą uczenia się, oraz zdobywania wiedzy w otaczającej rzeczywistości
- prowadzenie zajęć plastycznych sprzyja aktywizowaniu myślenia, przyczynia się do rozwoju samodzielności, refleksyjności i pomysłowości

WYCHOWANIE PLASTYCZNE:

pobudza i rozwija umiejętność wypowiadania swojego osobistego stosunku do rzeczywistości za pomocą linii i plamy, barwy i kształtu,
kształci aktywność myślową, pobudza wyobraźnię i wyzwala, inicjatywę twórczą,
kształtuje osobowość oraz wzbogaca przeżycia, rozszerza horyzonty myślowe i rozbudza potrzebę obcowania z dziełami sztuki,
daje zadowolenie i radość płynącą, z wiary we własne siły, możliwości twórcze,
 uczy współistnienia w zespole ludzkim. 

ZADANIA WYCHOWANIA PLASTYCZNEGO W PRZEDSZKOLU:
1. Rozwijanie swobody w posługiwaniu się linią i plamą, kształtem i barwą na płaszczyźnie i w przestrzeni w różnych technikach plastycznych.
2. Uwrażliwienie dziecka na zjawiska otaczającej rzeczywistości, na światło, barwę, bryłę, linię, fakturę, ruch, przestrzeń.
3. Zapoczątkowanie pierwszych kontaktów z pięknem przyrody i sztuki.

TECHNIKI, FORMY I METODY PRACY
a) przestrzenne ; układanie. zabawy  konstrukcyjne,   wycinanie, lepienie, majsterkowanie
b) płaskie : rysowanie, malowanie, wydzieranie, stemplowanie, wyszywanie.

CELE STRATEGICZNE

- przedszkole stwarza okazje sprzyjające rozwijaniu dziecięcych talentów i predyspozycji
- zajęcia sprzyjają rozwijaniu ekspresji plastycznej dziecka
- zajęcia kształcą wrażliwość na piękno

CELE SZCZEGÓŁOWE
- wyzwalanie kreatywnej postawy dziecka
- rozwijanie umiejętności plastycznych dziecka
- sprzyjanie wszechstronnego rozwoju dziecka
- kształtowanie umiejętności współdziałanie w grupie

 
ETAPY DZIAŁANIA PRZEWIDZIANE NA POSZCZEGÓLNE MIESIĄCE

WRZESIEŃ 2014

1. „Malarski plener „- malowanie otoczenia przyrodniczego wraz z rodzicami.

Możliwość organizacji badania ankietowego dla rodziców dot. preferencji, zakresu zajęć plastycznych w przedszkolu. Wybór poszczególnych z przedłożonych tematów możliwych do realizacji.

2. Rysowanie na betonie kolorową kredą na temat „Nasze przedszkole”- praca zespołowa. Wspólne planowanie, rozmieszczanie, podział pracy. Zgodne współdziałanie w zespole.
3. Wesołe minki - wykonywanie z kolorowego papieru, wstążek, szmatek, wełny prac plastycznych w/g własnego pomysłu. Oglądanie się w lustrze i wzorowanie się na własnym wyglądzie.
4. Lepienie z plasteliny na temat „Wiejska zagroda” – praca grupowa – wspólne tworzenie podwórka wiejskiego z różnymi zwierzętami domowymi.

- Stemplowanie własnoręcznie wykonanymi stempelkami z ziemniaków na dużych arkuszach szarego papieru.
- Malowanie węglem drzewnym na temat dowolny. Operowanie różną grubością linii. Próby robienia tła, cieni itp.

PAŹDZIERNIK 2014

1. Malowanie farbami – ozdabianie talerzyków tekturowych w/g własnego pomysłu, wzorowane na sztuce ludowej oraz oglądanych oryginalnych talerzykach.
2. Malowanie farbami na temat „Barwy jesieni”- używanie ciepłych barw- łączenie kolorów, tworzenie kolorów pochodnych. Nazywanie tych kolorów
3. Wydzieranka z kolorowego papieru na temat „Jesienne liście”- wypełnianie konturów liści małymi kawałkami papieru. Zwracanie uwagi na estetykę wykonywania prac.
4. Wykonywanie z tworzywa przyrodniczego różnych postaci: ludzików, zwierzątek, ptaszków.


- Kalkowanie za pomocą kalki ołówkowej ulubionych postaci z bajek. Kolorowanie ich w/g własnego pomysłu.
- Tulipan, żabka - próby wykonywania z kolorowego papieru sztuką origami kwiatka lub zwierzątka.

LISTOPAD 2014

1.Lepienie z masy solnej różnych kształtów. Nazywanie wytworów swojej pracy. Malowanie po wyschnięciu, wybieranie odpowiedniego koloru farb.
2.Malowanie patykiem oraz czarnym tuszem na białym tle na temat „Szaruga jesienna”
3.Wydzieranie z gazet czarnobiałych na temat „Jesienne drzewa”- inspirowane słuchaniem wiersza.
4. „Las jesienią”- prace wykonane dowolną techniką (rysowanie, malowanie, wydzieranie, łączenie różnych technik)

- Niebo i obłoki - tworzenie waloru barwy przez dodawanie bieli. Tworzenie pracy z wykorzystaniem tylko jednej barwy w kilku odcieniach.
- Statek, samolot – składanie papieru w/g wzoru. Dokładne wykonywanie przez dzieci poleceń- instrukcji nauczycielki. Kolorowanie wykonanych prac w/g własnego pomysłu.

GRUDZIEŃ 2014

1. Malowanie pastą do zębów na kolorowym tle na temat „Zimowy krajobraz” – inspirowane słuchaniem piosenki Pt „Zima, zima, zima”
2. Lepienie z gliny na temat dowolny, nazywanie wytworów swojej pracy.
3.Wykonywanie ze słomy, bibułek, papieru kolorowego różnych ozdób choinkowych wzorowanych na sztuce ludowej.
4.Wykonywanie w/g własnego pomysłu choinki z kolorowego papieru, bibułki, ozdabianie jej różnymi ozdobami- praca przestrzenna.

- Tworzenie kompozycji rytmicznych – stemplowanie, doklejanie gotowych elementów, dorysowywanie przez siebie wymyślonych kształtów.
- Konstruowanie pół przestrzennych i przestrzennych form z papieru przez zgniatanie, sklejanie, łączenie z materiałem przyrodniczym. Nazywanie swoich prac.
- Kolorowe fantazje – wykonywanie prac plastycznych z wykorzystaniem kredek świecowych, kalki technicznej oraz gorącego żelazka.
 

Jelonek - Zajęcia plastyczne Copyright © 2011 Designed by Ipietoon Blogger Template and web hosting